آموزشگاه علمی کوثردانش*کد*
فردایی بهتر با فرزندانی داناتر

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 30 مرداد 1397
صفات شخصیتی به خصوصیات دائمی ای گفته می شود که یک فرد در اکثر مواقع از خود نشان می دهد. به طور کلی نیز می توان گفت که صفات شخصیتی اغلب از رفتار استنباط می شوند. شخصیت یک انسان از سن سه سالگی شروع به تثبیت شدن می کند و در سن پنجاه سالگی به سوی سفت شدن می رود. هم چنین از پنجاه سالگی به بعد شخصیت انسان پخته تر می شود و دارای درک و شعور بالایی می گردد. اما "صفات شخصیتی" شامل چه رفتارهایی می تواند باشد.

چندبعدی بودن شخصیت انسان در علم روانشناسی

در جامعه امروزی روانشناسان شخصیت انسان را در پنج بعد مورد ارزیابی قرار می دهند.

  1. برون گرایی
  2. سازگاری
  3. وظیفه شناسی(وجدان)
  4. روان رنجوری
  5. استقبال از تجربه

اما با این حال نظریه پردازان صفات شخصیتی سعی دارند، تعداد این صفات را به طور دقیق تر مشخص کنند.  در این  راستا نیز می توان به فهرست چهار هزاری صفات شخصیتی گوردون آلپورت، پرسش نامه 160 عامل شخصیت ریموند کاتل و هم چنین نظریه سه عامل هانس ایسنک اشاره داشت. اما باز هم از نظر بسیاری از محققین نظریه کاتل خیلی پیچیده و نظریه اسنک بسیار محدود تلقی شد. بر همین اساس نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت صورت گرفت که در آن صفات برجسته شخصیت مورد بررسی قرار می گیرد.


مهم ترین صفات شخصیتی در یک انسان

  • استقبال از تجربه یکی از صفات شخصیتی 

این نوع شخصیت ها بیش تر افراد ماجرا جو و خلاق را شامل می شود. به گونه ای که این افراد شامل ویژگی هایی مانند تخیل و بینش هستند و با برخورداری از این ها طیف علاقه گسترده تری از دیگران را نیز دارا هستند.

خصوصیات افرادی که از تجربه استقبال می کنند:

  • ماجراجو
  • خلاق
  • آماده انجام چالش های جدید
  • علاقه مند به فکر کردن در باره مفاهیم انتزاعی
  • اما افراد تجربه گریز:

  • متنفر از تغییر
  • عدم لذت بردن از چیزهای جدید
  • مقاومت در برابر ایده های نو
  • دارای تخیل ضعیف
  • عدم علاقه به مفاهیم انتزاعی
  • برون گرایی

افراد برون گرا شخصیت اجتماعی تری دارند. به گونه ای که این اشخاص شخصیت تحریک پذیر، پر حرف ،جسوری دارند و هم چنین به راحتی ابزار احساسات می کنند. برون گرا ها برعکس درون گراها  از بودن در جمع لذت می برند.

  • خصوصیات افراد برون گرا

  • لذت بردن از مرکز توجه بودن
  • علاقه مند به شروع گفت و گو
  • علاقه مند به آشنایی با اشخاص جدید
  • داشتن دوستان و آشنایان فراوان
  • مهارت در دوست یابی
  • لذت از در میان جمع بودن
  • عدم فکر کردن پیش از شروع صحبت
  • خصوصیات درون گراها

  • متنفر از مرکز توجه بودن
  • علاقه مند به تنها بودن
  • احساس خستگی پس از معاشرت زیاد
  • سخت بودن شروع گفت وگو در میان جمع
  • متنفر از حرف های روزمره
  • فکر کردن پیش از صحبت
  • وجدان( وظیفه شناسی) از صفات شخصیتی در افراد

اشخاص با وجدان یا به اصطلاح وظیفه شناس افرادی با ملاحظه هستند. این چنین انسان هایی قادر به کنترل هیجان های لحظه ای شان هستند و رفتارهای هدفمندی از خود نشان می دهند.صفات شخصیتی این افراد شامل منظم و مرتب بودن و توجه به جزئیات نیز می شود.

  • خصوصیات افراد با وجدان

  • برخورداری از برنامه ای منظم و مشخص
  • اختصاص زمانی برای کسب آمادگی
  • اتمام وظایف مهم در سریع ترین زمان
  • توجه به جزئیات
  • اما ویژگی افراد با وظیفه شناسی پایین

  • رها کردن کارها به صورت نیمه تمام
  • متنفر از برنامه ریزی و ساختار
  • به تعویق انداختن وظایف مهمشان
  • شلخته
  • عدم امانت داری خوب
  • سازگاری مورد چهارم از صفات شخصیتی

از بازرترین صفات این افراد می توان به توانایی بالا در جلب در اعتماد دیگران، نوع دوستی ، محبت، همدلی، همکاری و سایر صفات خوب اجتماعی اشاره داشت.

  • خصوصیات افراد سازگار

  • لذت بردن از یاری رساندن به دیگران
  • علاقه مند به معاشرت با دیگران
  • اهمیت دادن به دیگران
  • همکاری و همدلی کردن با افراد مختلف
  • روان رنجوری از صفات شخصیتی

این نوع صفت شخصیتی با غم، بی ثباتی عاطفی و دمدمی مزاجی توصیه می شود. افرادی که روان رنجوری بالایی دارند معمولا غم، زود رنجی، تغییر خلق و خو ، اضطراب را بیش از افراد دیگر تجربه می کنند.

  • خصوصیات اشخاص با روان رنجوری بالا

  • میزان استرس بالا
  • نگران و مضطرب در مورد برخی مسائل
  • ناراحتی سریع از مسائل
  • تغییرات شدید خلق و خو
  • فراد با روان رنجوری پایین

  • داشتن ثبات عاطفی
  • توانایی مقابله با استرس
  • احساس ناراحتی و افسردگی کم تر
  • داشتن آرامش
  • عدم نگرانی بیش از حد

این پنج مورد از صفات شخصیتی جهانی هستند و این در یافته ای مک کری و همکارانش به خوبی روشن است. هم چنین با انجام مطالعه ای بر روی 50 فرهنگ مختلف مشخص شده که این پنج بعد به طور صحیح شخصیت افراد را توصیف می کنند.




طبقه بندی: مشاوره نیاز امروز،  نتایج و بازخوردها،  پاسخ به سوالات، 
ارسال توسط نورالدین آهنگران
بسیاری از والدین فکر می کنند، فرزند نوجوان شان مانند کتاب در بسته ای است که قفلی نیز بر آن زده شده است. این والدین فکر می کنند که شناخت فرزند نوجوانشان و صحبت کردن درباره زندگی آنان غیر ممکن است.

 صحبت کردن والدین با فرزند نوجوان شان و دانستن مسائل زندگیش، یکی از بهترین راه های محافظت از او در برابر خطرات است، جاسوسی و تجسس کردن در زندگی فرزند بهترین راه کسب اطلاعات درباره شرایط او نیست.

اگر نوجوان از تجسس کردن والدین در زندگی اش مطلع شود، نه تنها ناراحت می شود، بلکه اطمینان و اعتمادش نسبت به والدین از بین می رود.

والدین باید ارتباط خود را با فرزند خود از دوران کودکی آغاز کنند،دوران کودکی شروع مناسبی برای داشتن یک رابطه والد- فرزندی مناسب و دوستانه است.

هر چه فرزندان بزرگ تر شوند، ایجاد یک رابطه ایمن و دوستانه والد- فرزندی دشوارتر می شود.

به عبارت دیگر حفظ یک رابطه والد - فرزندی با یک نوجوان آسان تر از تشکیل آن است، به خصوص زمانی که هیچ نوع رابطه ای پیش از این وجود نداشته باشد.

زمینه های مشترک را پیدا کنید:

 پدر و مادر باید موضوعات و فعالیت هایی را که آنها و فرزندشان به طور مشترک به آن علاقه مند هستند را بیابند؛ صحبت کردن درباره مسائل و موضوعاتی که هر دو طرف به آنها علاقه مند هستند آسان تر است.

زمان بیشتری را با فرزند سپری کنید:

 نگرانی بسیاری از نوجوانان نبود وقت کافی برای صحبت کردن با والدین است گفت: بسیاری از نوجوانان احساس می کنند به دلیل اینکه والدینشان همیشه سرکار هستند و یا به کار دیگری مشغول هستند، نمی توانند با آنها صحبت کنند.




طبقه بندی: نتایج و بازخوردها،  پاسخ به سوالات،  مشاوره نیاز امروز، 
ارسال توسط نورالدین آهنگران
نتایج آزمون ورودی پایه دهم دبیرستان‌های استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در سال تحصیلی 98ـ1397 اعلام شد.


اعلام نتایج این آزمون از طریق  نشانی azmoon.medu.ir انجام می‌گیرد و لازم است داوطلبان با درج کد ملّی و رمز ورود به پنل شخصی خود در پورتال همگام وارد سامانه شده و از نتایج خود مطّلع شوند.

زمان دریافت درخواست‌های تجدیدنظر برای پذیرفته‌نشدگان این آزمون متعاقباً از طریق همین سامانه اطلاع رسانی خواهد شد. ضمناً به جز فهرست اصلی قبول‌شدگان، فهرست ذخیره‌ای‌ برای دبیرستان‌های دورۀ دوم استعدادهای درخشان اعلام نخواهد شد.

توجه : در صورت نداشتن رمز همگام به مدیر مدرسه یا کارشناس فناوری اداره آموزش و پرورش محل تحصیل خود مراجعه نمایید.

به اطلاع می‌رساند، کارنامه فقط برای داوطلبانی صادر می‌گردد که در هیچ یک از اولویت‌های انتخابی خود در هر سه نوع مدرسه (مدارس استعدادهای درخشان، دبیرستان و هنرستان نمونه دولتی) پذیرفته نشده باشند،  زمان مشاهده و دریافت کارنامه برای این دسته از داوطلبان متعاقباً اعلام خواهد شد .

 قابل توجه پذیرفته‌شدگان در آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان:

  • برای پذیرفته‌شدگان مطابق دستورالعمل کارنامه صادر نخواهد شد .
  • به منظور ثبت نام، لازم است حدّاکثر تا پایان مردادماه، با همراه داشتن مدارک (شناسنامه، کارنامۀ قبولی پایۀ هشتم و نهم و دیگر مدارک مورد نیاز) به مدرسۀ محلّ پذیرش خود مراجعه نمایید. نشانی مدرسه محل پذیرش خود را می‌توانید از ادارۀ آموزش و پرورش شهرستان یا ناحیۀ محلّ تحصیل خود و یا از ادارۀ استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان استان خود دریافت کنید. عدم مراجعه به مدرسۀ محلّ پذیرش در مهلت تعیین‌شده، به معنی انصراف شما از تحصیل در آن مدرسه خواهد بود.
  •  انتقال بین مدارس استعدادهای درخشان در داخل یک شهرستان، حتّی در صورت دارا بودن نمرۀ کف قبولی مدرسۀ مقصد، در سال اوّل پذیرش اکیداً ممنوع است. انتقال در سنوات و پایه‌های بالاتر نیز، تنها در صورت دارا بودن نمرۀ کف قبولی مدرسۀ مقصد و سایر شرایط مورد نیاز امکان‌پذیر خواهد بود؛ امّا متقاضیان انتقال به شهرستان یا استان دیگر، باید پس از ثبت نام اوّلیّه در مدرسۀ محلّ پذیرش فعلی، مطابق ضوابط انتقال نسبت به ارائۀ درخواست اقدام نمایند.



طبقه بندی: خبرها آموزشگاه،  آزمون، 
ارسال توسط نورالدین آهنگران
آرشیو مطالب
نظر سنجی
تاثیرگذارترین عامل بر روی شما کدام مورد بوده است؟







صفحات جانبی
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ