تبلیغات
آموزشگاه علمی کوثردانش*کد* - مطالب بهمن 1397
آموزشگاه علمی کوثردانش*کد*
فردایی بهتر با فرزندانی داناتر

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 2 بهمن 1397

#روانشناسی_کاربردی

#تشویق

#محبت فرمائید متن را چندین بار و با دقت مطالعه نمایید.

اثر تشویق

در سال ۱۹۹۸ دانشگاه استنفورد مقاله‌ای منتشر کرد که در آن Mueller و Dweck به بررسی «مکانیزم اثر تشویق» بر کارآیی دانش‌آموزان پرداخته بودند. نتایج این تحقیق، نگرش به شیوه‌ی «انگیزش» را نه تنها در حوزه‌ی دانش‌آموزان و درس و مدرسه، بلکه حتی در حوزه‌ی آموزش و یادگیری سازمانی نیز تغییر داد.

در این تحقیق کودکان و دانش‌آموزان به سه گروه مختلف تقسیم می‌شدند و در هر گروه، زمانی که دانش‌آموزان در حل یک مسئله موفق می‌شدند به شیوه‌ی متفاوتی تشویق می‌شدند.

1شیوه‌ی اول، این بود که به آنها می‌گفتند: «آفرین. تو خیلی تیزهوش هستی».

2در روش دوم زمانی که مسئله حل می‌شد می‌گفتند: «آفرین. مسئله را خوب حل کردی» و زمانی که مسئله نادرست حل می‌شد می‌گفتند: «نه! مسئله را اشتباه حل کردی».

3 در سومین روش، به عنوان تشویق گفته می‌شد: «آفرین. تو تلاش خودت را کردی».

این آزمایش بارها و در شرایط مختلف تکرار شد و نتیجه بسیار جالب بود.

 کسانی که به عنوان تشویق از «استعداد و تیز‌هوشی» آنها تعریف می‌شد، به تدریج توانمندی «حل مسئله‌» آنها کاهش یافت. همینطور در صورتی که در حل یک مسئله با شکست مواجه می‌شدند، توانایی آنها در حل مسائل بعدی نیز تحت الشعاع قرار می‌گرفت.

اما بهترین نتیجه زمانی حاصل شد که همواره در تشویق، از «میزان تلاش» دانش آموز صحبت می‌شد.

مولر درباره‌ی دلیل تاثیر منفی تعریف از «هوش» بر روی کارایی وعملکرد انسانها می‌نویسد: «ما هرگز همیشه برنده نیستیم. همیشه مشکلاتی وجود دارند که حل نمی‌شوند و نبردهایی هستند که در آنها شکست می‌خوریم. آنکس که احساس کند موفقیت‌اش ناشی از هوش بالاست، پس از هر بار شکست، اعتماد به نفس و باور خود را کمی از دست خواهد داد. اما آنکس که احساس می‌کند موفقیت‌اش ناشی از تلاش است، هر موفقیت به او انرژی بیشتر می‌دهد و هر شکست به او یادآوری می‌کند که باید تلاش خود را افزایش دهد».




طبقه بندی: نتایج و بازخوردها، 
ارسال توسط نورالدین آهنگران
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 2 بهمن 1397


  فرزندان ما با مشکل متولد می شوند یا ما علت ایجاد مشکلات هستیم؟

 واقعیت این است که کودکان مشکل دار در خلا پرورش پیدا نمی کنند. هر کودک مشکل، عموما یک محیط مشکل ساز هم دارد و به همین منوال کودکانی که سلامت روان بیشتر و مرزهای سالمتر دارند، آنها را از هوا به دست نیاورده اند

 اینکه فرزند ما امروز چگونه است

حاصل تقابل دو نیروی اساسی است

 آنچه با خود به دنیا آورده مثل خلق دشوار ،اضطراب،نقص تمرکز و...(البته این موارد هم تا حدودی به نوع تغذیه و رفتار در دوره بارداری مرتبط می شود.)

 شیوه فرزندپروری والدین و میزان هماهنگی آن با ویژگی های کودک

 سبک فرزندپروری درست، شناخت و پذیرش ویژگیهای فرزند و هوشمندی والد در مدیریت کودک می تواند تا حد زیادی آنچه را کودک با خود بعنوان مشکل به دنیا آورده تضعیف کند و سبک غلط فرزندپروری و نا اگاهی والدین می تواند از خوش خلق ترین و آرام ترین کودک دنیا ،کودکی مشکل بسازد.

شما بعنوان والدین کنترل چندانی بر ویژگی های ژنتیکی احتمالی فرزندان ندارید.

اما چیزی که در کنترل شماست هماهنگ شدن با کودک،شناخت و پذیرش زمینه های آسیب پذیری که با خود به دنیا آورده و هوشمندی در کنترل اثر آنهاست.




طبقه بندی: مشاوره نیاز امروز، 
ارسال توسط نورالدین آهنگران
آرشیو مطالب
نظر سنجی
تاثیرگذارترین عامل بر روی شما کدام مورد بوده است؟







صفحات جانبی
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ